Wat is handig? Uiteraard is dat afhankelijk van de opstelling en de mogelijkheden van het gymlokaal, maar er zijn wel een aantal best practices:
Het magnetische whiteboard
De mogelijkheid om de QR-kaarten op te hangen is noodzakelijk. In het uiterste geval kun je dit ook op de grond neerleggen, maar dat is minder praktisch en overzichtelijk.
We adviseren om aan de linkerkant van het bord de QR-codes te hangen met hierop de levels. Hang deze van 1 t/m 10 verticaal onder elkaar. 10 boven en 1 onder, is het meest logische, maar dat is naar eigen inzicht.
De leerlingen hangen dan hun QR-code rechts naast het behaalde niveau, zodat je per niveau 1 lange rij krijgt. Is er geen voldoende plek, dan is het geen probleem om deze QR-codes bij elkaar te hangen i.p.v. naast elkaar, zolang je maar een duidelijk onderscheid kunt maken tussen de verschillende niveaus.
De Ladder
Het is voor leerlingen belangrijk om de Ladder goed te kunnen lezen en eventueel tijdens de les meermaals naar de tekst te kijken. Hang deze bij voorkeur in de buurt van de QR-codes. Bij een les waarin de leerlingen in meerdere vakken werken is 1 ladder meer dan genoeg. Werken de leerlingen klassikaal met Gymladder kan het handig zijn om op meerdere plekken een ladder op te hangen.
De nummers van de leerlingen
De leerlingen hebben ieder hun eigen nummer. Deze verandert niet in een jaar, maar (zeker in het begin) deze moeten ze wel kunnen opzoeken, zodat ze hun eigen kaartje ook ophangen en niet die van een ander. Hang dit overzicht bij voorkeur niet direct in de buurt van het whiteboard waar de leerlingen hun QR-kaartje ophangen. Dit voorkomt dat leerlingen continu gaan vergelijken.
Voor gebruil iggen de kaartjes ergens op een tafel, of zijn ze overzichtelijk geplakt op het whiteboard, zodat leerlingen ze eenvoudig kunnen pakken.