Skip to content

Veel gestelde vragen

Algemeen

Wij hanteren op dit moment een maximum van 40 leerlingen per klas.

Ja, dat kan! Je kan als gebruiker zelf bepalen wat je wilt registeren. Maak hiervoor gebruik van de categorie ‘gedrag’ of maak zelf een passende categorie aan. Binnen deze categorie maak of kies je een activiteit die past bij hetgeen je wilt registreren. Je maakt een stappenplan voor de leerlingen en dan kan je aan de slag.

Het blijkt dat kinderen de neiging hebben zichzelf wat te overschatten. Uit het onderzoek, dat ik heb uitgevoerd in het kader van mijn master Sport- en Beweeginnovatie, naar het zelfoordeel van basisschoolleerlingen in het bewegingsonderwijs blijkt dat er een sterk verband is tussen het oordeel van de docent en het oordeel van de leerling. Geconcludeerd kan worden dat ondanks de overschatting de gegevens van de zelfbeoordeling goed gebruikt kunnen worden door de docent.

Wil je meer weten over de nauwkeurigheid van het zelfbeoordelen en/of mijn onderzoek lees dan hier mijn artikel.

Voor leerlingen van alle leeftijden geldt dat zelfbeoordeling het leren verbetert, het de leerlingen het gevoel geeft dat ze controle hebben over hun beoordeling, het de autonomie ontwikkelt, de kwaliteit van het werk verbetert en zorgt voor een beter begrip. Zelfbeoordeling betrekt leerlingen in het denken over de kwaliteit van hun eigen werk in plaats van te vertrouwen op de docent als enige bron van evaluatie. Uit onderzoek blijkt dat zelfbeoordeling de schoolresultaten en het leren van de leerlingen verbetert. Ook bevordert zelfevaluatie de motivatie.

Ander onderzoek beschrijft studieprestaties als een product van doelen en inzet. Bij zelfbeoordeling observeren, beoordelen en waarderen leerlingen hun bereikte niveau. Deze perceptie draagt bij aan hun verwachting dat ze soortgelijke taken in de toekomst ook succesvol kunnen uitvoeren. Deze verwachting heeft invloed op de doelen en de inzet van de leerlingen. Leerlingen die verwachten dat ze succesvol zullen zijn, stellen hogere doelen voor zichzelf en blijven doorzetten bij moeilijkheden.
Als zelfbeoordeling wordt ingezet in het bewegingsonderwijs valt daarom te verwachten dat de leerlingen een hogere vaardigheid weten te halen.

Meer weten over zelfbeoordeling in het bewegingsonderwijs? Klik hier.

Abonnement

Natuurlijk! Je kan Gymladder 2 maanden gratis uitproberen om te kijken iets voor jou en jouw leerlingen is. Je kan hier een (proef)abonnement aanmaken.

Neem contact met ons op.

Gymladder-kaartjes

De Gymladder-kaartjes worden gebruikt om het niveau van de leerlingen te registreren. De kaartjes hebben een specifieke QR-code die door het systeem is gekoppeld aan een bepaalde leerling.
Bij het scannen moet je als docent eerst een niveau-kaartje scannen en vervolgens de leerling-kaartjes. Als je dan een volgend niveau-kaartje scant, komen de volgende leerlingen automatisch in dat niveau.
Tijdens het scannen zie je in beeld welke leerlingen je in welk niveau hebt gescand en kan je aangeven als je klaar bent om op te slaan. Het is dan nog mogelijk om eventuele opmerkingen en/of een foto toe te voegen.

Maak een account aan in de app en bestel ze daar eenvoudig. Je kunt hier een account aanmaken.

Het is redelijk simpel om zelf Gymladder-kaartjes te maken. Via deze link kom je bij een instructiepagina.

Voor wie?

Ja! Gebruikers van Gymlader hebben niet alleen volledige vrijheid in de keuze van de te volgen vaardigheden, maar kunnen ook zelf de criteria voor alle vaardigheden bepalen. Hierdoor is Gymladder compleet aanpasbaar aan de wensen van de docent en de mogelijkheden van de leerlingen. Meer weten?
Neem contact met ons op.

Hoewel Gymladder ontworpen is vanuit een PO-gedachte, is Gymladder geschikt voor alle vormen van onderwijs.

Gymladder is ontwikkeld voor iedereen die bewegingsonderwijs geeft. Maar ook buiten het onderwijs zou je Gymladder kunnen inzetten. Eigenlijk in elke situatie waar je het leerproces inzichtelijk wilt maken, de beoordeling een bijdrage wilt laten hebben in het leerproces en leerlingen wilt betrekken in het leerproces.

Gebruik

De leerlingen zijn tijdens de les erg weinig tijd kwijt aan Gymladder; ze pakken hun eigen kaartje en hangen deze bij het behaalde niveau. Dit kost nog geen 5 seconden.
Aan het einde van de les scant de docent het whiteboard met alle kaartjes. Dit duurt ongeveer een halve minuut.

Zeker! Na het inloggen kan je via het menu kiezen voor “Ladders”.
Na het maken van een ladder kan je deze openbaar maken. Op deze manier kunnen andere docenten gebruikmaken van de door jou ontworpen activiteit/ladder.

Dat kan zeker!
Wij vinden autonomie voor docenten minstens zo belangrijk als de autonomie voor de leerlingen.
In de “app” zie je naast Categorie 3 puntjes onder elkaar staan, als je hier op klikt kom je in het categorie-menu. Hier kan je Categorieën toevoegen, wijzigen of verwijderen. Het aanpassen van activiteiten werkt precies hetzelfde.

Om Gymladder te gebruiken heb je de volgende materialen nodig:
– Tablet of smartphone met toegang tot internet.
– Een whiteboard om de kaartjes op te hangen.
– Een set Gymladder kaartjes. Meer info hier.
– Een ‘ladder’, een uitgewerkt stappenplan, zodat de leerlingen hun niveau kunnen bepalen.

Nee. Binnen Gymladder zijn geen niveaus van te voren bepaald.
Maar je kan wel door anderen gemaakte ‘ladders’ gebruiken. Binnen de app kies je het “menu” met de 3 streepjes en daar klik je op ladders. Hier kan je jouw eigen ladders terugvinden maar ook de ladders van anderen mits zij deze openbaar hebben gemaakt.
Je kan jouw ladders ook gewoon zelf op de computer maken.

Contact
Heb je het antwoord niet kunnen vinden? Vraag het ons direct.